domingo, 18 de septiembre de 2011

Banda Ampla

Ja us vaig dir que escriuria sobre debats i notícies que es mouen entorn l'ensenyament i les escoles. Avui parlaré del programa de Banda Ampla que es va emetre el passat dijous. He fet un recollit de certes frases les quals m'han sobtat, m'han agradat, m'han desagradat o simplement vull donar-hi el meu punt de vista. Ho faré senzill, amb punts i visual per tal de que no cansi al lector (si és que n'hi ha algun)  

  • Mare: Hi ha poques hores de llengües. Que una mare digui això és que no s'ha mirat l'horari del seu fill o no sap què es fa a l'escola (des del meu punt de vista). Actualment a les escoles es fan 5 hores de català i de castellà i depèn del cicle 3/4 hores d'anglès (els més petitons en fan menys, clar està). El problema és que aquestes hores no estan aprofitades. Les classes de castellà s'han de fer en castellà, no en català. Igualment passa amb l'anglès, cal parlar tota l'estona amb anglès, és una bona manera de fer listenings i pronunciation. Així que menys que falta d'hores el necessari és que s'aprofitin aquestes classes.
  • Alumna nouvinguda: Hi ha poca ajuda pels nouvinguts. Un/a nen/a nouvingut/da ho és durant 2 anys. Aquest alumne té el dret de poder anar a una aula d'acollida i que el mestre que s'encarrega d'aquesta "assignatura" és el que li ha de proporcionar el vocabulari necessari per tal de seguir la seva escolarització sense cap problema.
  • El 55,8% de persones enquestades creu que els alumnes surten ben preparats de l'escola. Hi haurà uns que en sortiran més ben preparats i d'altres menys. Moltes vegades depèn del mestre/professor que hagi tingut en el moment de tenir la base de l'aprenentatge.
  • Mestra d'escola rural: falta recolzament als mestres per part dels pares i de la societat. Actualment l'escola va per un costat i els pares per un altre. L'aprenentatge i l'ensenyament dels seus fills ve donada a partir d'un treball a l'escola i un treball complementari a casa, sense el treball complementari a casa és quasi impossible fer front a aquest aprenentatge. 
  • Mestre: molts alumnes surten ben preparats i quan acaba la universitat no tenen feina. Ens trobem davant d'una societat "titulitis" quants més títols tinguis seràs millor, incloent la maleïda experiència. Senyors, tenir un títol de la universitat significa que tens "més" coneixements que altres persones, però sembla ser que no és necessari només un títol sinó que també experiència, però clar, estudiants amb prou feines la poden tenir, per estudiar, en teoria amb el grau, no es pot treballar perquè els cursos estan dividits per dedicar-hi 40 hores setmanals, però clar, si no es treballa no tens experiència ni diners per pagar-te la universitat. La resposta de moltes universitats davant d'aquest "problema" es resumeix en un has de triar; estudiar o treballar.
  • Pedagog: 3 de cada 10 alumnes no té les competències bàsiques. Així què s'ha de fer? Si han acabat l'ensenyament obligatori i no les tenen.
  • Alumne de 2n d’ESO: Fer servir llibres i l’ordinador portàtil per fer l’1x1 no és efectiu. No ho és per què? Perquè els mateixos mestres no estan capacitats per fer-ho servir. És una càrrega pels alumnes, un portàtil i a sobre llibres, els pares han hagut de fer una inversió major per comprar el portàtil que desprès per l’únic que serveix és per entrar a les xarxes socials a l’hora de classe (dit per un alumne)
  • Especialista en educació: Per fer un bon aprenentatge a Batxillerat s’hauria de barrejar el treball amb l’escola. Gràcies a això desprès es tindria una experiència. Trobo una bona combinació.
  • Mare: Els nens s’avorreixen a classe. A preescolar només dibuixen. Així anem. “Guarderies”, a EI només es dibuixa... però mares, vosaltres veieu què fan els vostres fills a l’escola? Entre P3 i P5 aprenen a escriure, llegir, el seu nom, la lletra lligada, la lletra de pal, sumar, restar, vocabulari, agafar el llapis... no n’hi ha prou per seguir dient que una Escola Bressol és una “guarderia” i que a infantil només es pinta?
  • Hi ha un 32% d’abandonament escolar a Espanya. N’hi ha massa, ni la motivació per part dels mestres és capaç de reduir aquest abandonament. El sistema no funciona.
  • Els mestres a Finlàndia fan més formació (és més llarga) i tenen més prestigi. I perquè es tingui més formació s’ha de tenir prestigi?
  • Twitt: estem parlant de retallades en educació i, alhora, ens queixem dels resultats. Què esperem, doncs? Doncs això, que s’espera? No hi ha recursos, no hi ha mestres, no es poden fer grups flexibles... així es pot treballar poc amb les ràtios tant amples que hi ha actualment a l’aula.
  • Twitt: Un bon mestre ha d’ensenyar, no educar, per això ja hi són els pares. Res més a dir.
  • Twitt: Sóc estudiant de magisteri i la formació és molt dubtosa. Assignatures sense sentit i mals professors. Més clar l’aigua i ara amb les retallades més mals professors.
  • Alumna de 2n de Bat que ha fet l’ESO a la concertada: a la pública t’exigeixen molt per anar a la sele. Olé, a la privada i concertada no t’exigeixen perquè no es va a la sele? He anat a concertada i he aprés més allà que la a pública. L’exigència? El doble a la concertada.
  • Twitt: Un mestre hauria d’estar a la mateixa classe mínim dos anys. Cert, així coneixes als alumnes i un canvi de tutor no fa que s’hagin d’adaptar a una altra persona i es perdi el temps.
I amb això tanco el post d’avui, és un resum, tinc moltes més idees d’aquest programa però aquestes idees donen per un post soles, així que em reservaré per tal de poder-ho fer extensament.

I ara només demano una cosa, que treieu la paraula GUARDERIA del vostre vocabulari, Escola Bressol, escola infantil... però guarderia no!!! No es guarden els nens, al revés, se'ls ensenya a ser un xic més autònoms per tal de que l'arribada a infantil no sigui tant dura.

3 comentarios:

  1. Hola Sara! Molt bon resum i reflexions. Jo deixo anar una pregunta que fa tems que em ronda pel cap. Ningú ha refleixonat sobre el nivell i coneixaments dels professors actuals? He llegit sobre el sistema Nordic, i allà el professor acostuma a ser de les persones brillants de cada especialitat a la carrera. aquí no... Les condicions no són les optimes però no he sentit enlloc aquest tema!
    ànims pel bloc!

    ResponderEliminar
  2. Anna, la següent entrada anirà d'aquest tema (si no en passa cap abans). L'educació als països nòrdics, sobretot Finlàndia (ja que es veu que Suècia no acaba de funcionar bé el seu sistema educatiu). A través d'un video he recollit algunes idees. També el lincaré, és un molt bon reportatge de TV3.

    ResponderEliminar
  3. Ok llegiré el teu seguent post! T´he posat el teu blog ja amb al meu blogroll! A veure si t´arriben visites..
    He vist el documental de TV3 molt bo!

    ResponderEliminar